El Stockholmo!

Japp, då satt man här på hotellet. Kungsbrogatan 1 även. Det var några kalla minuter att vandra från t-centralen, men nu sitter vi här i värmen och har sippat på varmt te som hotellet bjöd på. We like! Det ingick även gratis internet log in! We like even more!

I morse när jag vaknade, så var jag inte ens säker på att vi skulle komma iväg. Hade nästan ställt in mig på att vi inte skulle åka. Anledningen var att det har snöat något helt galet hos mina föräldrar och E4:an hade status "dåligt väglag" hela vägen ner till Sthlm. Lägger man så in ekvationen att dom skulle köra ner, och även köra hem inatt så var utsikterna inte så värst ljusa. Men bror fick lägga den yttersta domen och iväg they went! So did I! :) I skrivande stunde är de påväg norrut och jag hoppas innerligt att allt går vägen utan det minsta lilla problem för min älskade familj!

Vår färd idag med SJ var väl kanske lite mindre underhållande än vad som önskades. Först när vi kommer fram till tåget så kollar jag såklart på biljetten vilken vagn och plats vi hade. Vagn 12 plats 74 & 75 Rullstolsplats. Vi går fram till vagn 12 och tittade på detta Gudsförgätna InterCity tåg (note to self: aldrig, aldrig, aldrig mer InterCity! ENBART X2000. Punkt!!!) och inser att det inte finns någon lift in till vagnen. Min stackars ass går in och kikar på platsen och konstaterar att det absolut inte kommer in till min plats. Det är ett fyrsitsigt bord och Glöm att en permobil ska komma fram eller få plats där! Så, vi haffar första "bästa" personal vi hittar ochan gruffar ett "ska kolla" och dyker lite senare upp och säger "Nästa vagn!" Så vi fick gå till nästa vagn, 13, och visst - Där fanns en lift upp. Men det står likt förbaskat vagn 12 på biljetten. Tack gode Gud, att de riktiga rullstolsplatserna inte var bokade! Misstag nr 1: jag kan säga att det är med nöd och näppe som en permobil går upp på de där gamla liftarna. Den får preciiiis plats på längden OM man sparkar till bakhjulen så de står på tvären. Så pass nära var vi att inte komma med skulle man kunna säga. Det var även millimeteranpassning mellan sätena i vagnen, men fram kom jag. Däremot insåg jag misstag nr 2 med mitt ekonomitänkade val av tåg. Det SKAKAR och RYCKER extremt mycket i ett InterCity tåg! Jag satt och krampaktigt höll tag i bordet för att känna någon uns av stabilitet. Det kändes och såg nog även nästan ut som att permon och jag skulle tippa där ibland. Jag höll ärligt talat på att få panik! Så i Alingsås ställde jag permon på tvären! Det var räddningen på trippen, för även om det röck och knyckte en hel del så kändes det iallafall inte som att jag och hela min värld skulle tippa.

Misstag nr 3: Det tar fruktansvärt lång tid, med de tidigare misstagen inberäknade, att åka skrutt tåget istället för X2000. Vi skulle egentligen ha åkt i 4 timmar och ca 50 min men det blev efter många små och irriterande förseningar tillslut 30-40 minuter försenat. Booooring!!! Misstag nr 4: Sketen vad många små skithålor man passerar och desto viktigare Stannar på under resan Göteborg-Stockholm! Nä, kontentan är att det ALDRIG någonsin igen kommer åkas nåt annat tåg än X2000. Punkt slut!

Däremot gick tunnelbanan smärtfritt idag, det uppskattades! Mamma hade ringt och pratat med SL och beställt Rampservice till 17.45, så mamma, pappa, syster mötte oss vid tåget, och senare mötte även SL personal upp oss vid tunnelbanan. Nog för att jag inte tror att vi hade behövt någon ramp, men den fanns ju där iallafall! Det lite sura i kråksången var att jag var tvungen att ringa innan 21.00 för att beställa Rampservice tills vi skulle tillbaka inatt. Vi trodde att det skulle bli en relativt sen kväll, så jag rinde glad i hågen vid 19-tiden och ville beställa ramp till halv två. "Nej tyvärr, det går inte. Rampservice finns bara att tillgå mellan 8.00-22.00." Jag trodde han skämtade! Men icke sa nicke... Det är ju nämligen även så att jag inte får åka färdtjänst i annan kommun längre. Det har man tydligen tagit bort, vilket egentligen är HELT sjukt! Men jag orkar inte irriteras över det nu igen så vi lägger inte ner mer energi på det för stunden. Det gör ju bara så att jag inte kunde ta mig tillbaks till t-centralen på annat sätt än via t-banan. Ja det skulle vara att gå då, men då hade jag antagligen smått förfrusit mig. Det positiva i allt, är att det inte alls blev så sent som vi trodde. 22.20 hade bror och hans band spelat klart, och efter lite allmänt häng så kom vi väl iväg vid elva-snåret. Då följde käre far och bror med oss till tunnelbanan för att i värsta fall lyfta permon ombord (den väger ju bara en sisådär 250 kg men de provade att lyfta den och det gick. Det var lite läskigt dock! Hehe...) Men allt gick jättesmidigt, det var bara att köra på. Däremot blev det lite abrupt avsked. Snarare inget alls. Det var rätt mkt folk i vagnen så jag kunde inte vända mig om och säga hejdå. Bror gav mig en klapp på axeln och sa hejdå, det var så mycket som hanns med! Men vi fick ta till det mobila nätet istället :) Sen gick det lika bra när jag skulle av tåget, och efter en mycket kall liten promenix så har vi nu checkat in, betalat och kopplat upp oss på nätet! Så BRA att min snälliga ass har sin eminenta dator med sig!

Så över till anledningen till att vi befinner oss i stora staden! Som jag har skrivit tidigare har ju brors band I'm from Barcelona releasefest för sin trippel venyl som dom ger ut idag! Och som sagt har ju alla 27 bandmedlemmar gjort varsin låt. 9 av de låtarna framfördes ikväll. En av de 9 var min brors låt som jag är sååå stolt över! Den är jätte fin och han ÄR så himla duktig min bror! Och vår stabila lillasyster körade ju på låten, vilket hon alltid gör så bra! En annan vän var också tillfrågad att köra, och några andra vänner var med och spelade. De tre rösterna satt som en äkta smäck! Det var tight och otroligt homogent! Och hans softa country låt var ett skönt avbrott i all indiepop! ;) Lyssna och ladda ner den här! Jag fullkomligt älskar min brors röst! Jag är så stolt som en storasyster bara kan bli! Det var givetvis även riktigt skoj att höra Barca spela igen, det var ett tag sen nu faktiskt! Och det var ruggigt roligt att träffa alla människor som jag inte sett på år och dagar!!! RIKTIGT kul faktiskt! :D

Nä jösses, nu är jag trött i ögonen och hjärnan. Det är dags att slumra snart! Det får bli ändring på det här dator-blippandet! ;) Godnatt på er!

Och familjen - KÖR nu försiktigt!

Kommentarer
Postat av: mams

ja vi är hemma igen! men jag känner nog att jag är för gammal för sånt här... komma hem kl 4!! hualigen.. men det var najs att vara med ändå! :o)

2010-02-06 @ 11:37:20
Postat av: beccis

Nämen! Jag har också varit i Stockholm i helgen =)

2010-02-07 @ 21:28:04

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0