Sjukhus, sjukhus hela dan!

Dagen har spenderats på Mölndals sjukhus. Ett av våra tre av den varan här i la stada. Faktiskt ett av de snabbare måste jag nog också säga. När det gäller akuten alltså, där räcker det oftast med "bara" en 3-5 timmar istället för Sahlgrenskas 12-15 timmar innan man träffar en läkare! Jaja, nog om det. Jag skulle infinna mig på klinisk fysiologi kl 11.00 idag för att få en del kontrastvätska inkörd i armen *s* Anledningen är att jag är med i en forskningsstudie som alla med en muskelsjukdom blivit erbjuden att delta i (om man tillhör Neuromuskulärt Centrum i Göteborg dvs.) För att kortfattat försöka beskriva vad den går ut på, med min lekmannakunskap så ska dom dels försöka hitta ett nytt sätt att mäta njurfunktion på oss med en primär muskelsjukdom. Eftersom ämnet man mäter hänger ihop med mukelmassan. Det blir oftast svårmätt på oss m a o! Så nu jobbas det på att försöka hitta ett bättre sätt helt enkelt.

Sen så kan det även vara så vid en muskelsjukdom att den ger ett felaktigt värde när man ska ta prover vid en eventuell hjärtinfarkt. För tydligen kan det ge utslag med sådana infarktsmarkörer när personen med en muskelsjudom i själva verket inte alls har någon påverkan på hjärtat. Märklig mening, men ni förstår kanske. Skyller på dålig sömn! ;) De ska tydligen även mäta bentätheten i den här studien. Så idag var mitt tredje undersökningstillfälle skulle man kunna säga.

1. Det togs en drös med prover i januari. Närmare bestämt 8-9 rör! EKG togs, och blodtryck.
2. Var iväg på en scanning av kroppen, där de kunde mäta för just bentäthet bl a. Låg på en brits och en laser scanner åkte över kroppen fram och tillbaka! Den vägde och skulle egentligen mätt mig också, men jag är ju så himla krokig med alla mina kontrakturer att det måttet knappast stämmer speciellt mkt! Den räknade även ut min fettprocent! Vilket jag är himla intresserad av att få veta med tanke på att mitt BMI inte alls är så "illa" som jag egentligen tycker de borde va! *S* Ska höra med folket på sjukhuset sen för o få veta lite om alla mina prover!
3. Dagens njurfunktionsmätning som alltså bestod i att få en dos kontrastvätska och sedan vänta 4 timmar för att sedan ta ett blodprov! Så här fin var min hand efter det! :)

 

Men eftersom jag känt mig lite skum i bröstet med lite hjärtrusning och en allmänt konstig känsla så uppsökte jag akuten efter kontrastvätskan. Där satt jag efter mera prover, EKG, blodtryck och temp och väntade på att få träffa en läkare som vandrade in efter 3 timmar :) Hon hade inte sett något konstigt, och alla prover var bra. Så jag fick lugnat mig och hjärtat som oroat sig lite med de orden! Tog mitt pick och pack och käkade lite på sjukhusets restaurang som väl inte är den allra bästa. Men nån mat i magen var ett måste! Sen vandrade vi tillbaka till fyslab för det där lilla provet och sen fick vi åka heeeem....! Det var himla gött ska jag säga!

 

Och nu ska jag och min sargade kropp hoppa i säng, för jag är dyngtrött! *ler* Ha de!


Kommentarer
Postat av: Ansibecki

Låter lite intressant det där att va med i forskning! Fast inte så kul att du inte mådde bra sen... Och sen så var det ju bra att det inte var nåt allvarligt... I alla fall. Jag är född på Mölndals sjukhus så det måste va därför det är så bra! :) kram

2011-03-17 @ 21:47:45
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com
Postat av: Ansibecki

Du har en award på min blogg! :)

2011-03-21 @ 21:11:07
URL: http://www.ansibecki.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0