Tips på en god soppa!

Har ett tips på en riktigt trevlig kycklingsoppa som jag ramlat på här på nätet (sopprecept.se) Det var någon gång för ett par månader sedan som jag blev så himla sugen på soppa, och googlade i vanlig ordning min önskan. Hittade då denna sida, som har rätt många intressanta recept. Bland annat denna soppa, som vi ätit 2 gånger sedan dess. Senast ikväll! Är fruktansvärt mätt i magen fortfarande. Vi brukar äta vitlöksbröd till soppan, det kan rekommenderas!

Däremot brukar jag inte göra i den ordning som står, jag tycker t ex att det låter väldigt lite att koka kycklingen i 10 minuter, så jag brukar förkoka den i 20-30 minuter under tiden som jag tärnar och hackar grönsakerna. Men gör som du tycker verkar bäst! Så enjoy! :)

Krämig kycklingsoppa

Få saker är så värmande som en härlig kycklingsoppa! Här är en enkel och god variant. Servera soppan med nybakat bröd.

Du behöver

Receptet är för 4 personer.

  • 8 dl kycklingbuljong
  • 2 -3 kycklingfileér eller 400 gram urbenat kycklingkött
  • 4 morötter
  • 1 palsternacka
  • 2 dl gröna ärtor eller sockerärtor
  • 1 gul lök
  • 1 vitlöksklyfta
  • 2 tsk timjan
  • 1 msk tomatpuré
  • 2 msk cream fraiche

Gör så här

Dela kycklingfiléerna i mindre skivor eller skär kycklingköttet i bitar.

 

Skala och tärna moroten och palsternackan och hacka löken. Fräs löken i lite olja och lägg i moroten och palsternackan. Låt grönsakerna bli mjuka och ställ åt sidan.

 

Koka upp buljongen och lägg i hälften av grönsakerna. Hacka och lägg i vitlöken och tomatpurén.

 

Koka mjukt och mixa soppan helt slät. Lägg i kycklingen och låt soppan puttra i cirka 10 minuter tills köttet är genomkokt.

 

Tillsätt resten av grönsakerna och smaka av soppan med salt, peppar och timjan.

 

Varmhåll soppan och vispa i cream fraichen just innan servering.

 


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0