Lasagne!

Jag har varit toksugen på lasagne i flera veckor, men min käraste har rynkat på näsan åt blotta tanken. Men nu föreslog jag det igår igen och frågade vilken lasagne han tänkte på, och om de möjligen var skolans lasagne? Full pott till erica där, så då tyckte jag att jag i alla fall kunde göra ett försök :) Så idag inhandlades fääärska pastaplattor och annat innehåll, och det blev riktigt, riktigt gott! Även Jonas tyckte det var gott! Störtnöjd blev jag då! Nu var det riktigt skitlänge sedan jag gjorde lasagne sist, så jag tillfrågade två olika recept och gjorde en egen variant!

Mest för att jag ska komma ihåg vad jag gjorde till nästa gång:

ca 500g nötfärs
1 lök
2 vitlöksklyftor
½ förp passerade tomater
1 dl mellangrädde
En skvätt ketchup
Salt, peppar, oregano

Ostsås
4 msk smör
6 msk mjöl
6 dl mjölk
2 dl mellangrädde (jaa, jag vet mamma!!! :P)
2 dl riven ost
salt, peppar, riven muskotnöt
  1. Stek köttfärsen. Pressa i vitlöksklytan och häll i samtliga ingridienser utom oregano som åker i mot slutet.
  2. Smält smör i en kastrull, häll i mjöl och tillsätt mjölk/grädden. Koka upp under omrörning. Låt såsen koka 3-5 min.
  3. Rör ner osten, smaka av med salt, peppar och muskotnöt.
  4. Varva plattorna med köttfärssås och ostsås i en smord ugnsäker form. Börja och sluta med ostsåsen.
  5. Gräddas i ugn 225 grader i ca 15-20 min.
Imorn ska jag äta lasagne igen ;)



Kommentarer
Postat av: mams

hehe.. jag gjorde trattkantarellsoppa igår, med riktig grädde, den blev jättegod!! :o)

2010-11-05 @ 11:30:01
Postat av: moi

Ja de tror jag alldeles säkert! :D Smaskigt värre! :)

2010-11-05 @ 14:07:25
URL: http://ejjapejja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0